Szóval. Vizsgálódjunk tovább a témában. A közeg a korábbi bejegyzésben taglalt webes formák, a vizsgált alany az Egyén, a szempontok pedig remélhetőleg majd kirajzolódnak.
Az internetes felhasználók csoportját két típusra tudnám felosztani: aki aktívan részt vesz a webes tartalom fejlesztésében, hozzáad új információkat, létrehozz és közzéteszi a termékét, és aki ezeknek a tartalmaknak az élvezője, az alkalmazások használója, az információk begyűjtője. És természetesen a két tábor vendiagrammjának megvan az a bizonyos szilvamag alakú metszete is.
A birtoklás attitüdje önmagában elég szerteágazó. Birtokolni lehet ismeretet, amit ha megosztunk neten (akár a saját magunk által fejlesztett honlapon, vagy a blogunkban), átadjuk a birtoklás élményét egymásnak. De birtokolni lehet magát egy internetes egységet is (a honlapot, a blogot). Mindkét példa a "maker" csoporthoz tartozik, ezekhez készíteni kell rajongói oldalat, vagy indítani a témában fórumtopikot. Aki viszont felhasználóként hozzászól a fórumhoz, így megosztja a birtokában lévő ismereteket, máris hozzáadott a tartalomhoz, és ha nem is a professzionális féléből, de ő is aktív fejlesztővé vált.
A gyűjtésnél a Harry Potteres mintájú vagy feliratú termékeket tudnám megemlíteni, vagy magukat a könyveket és filmeket (mondjuk DVD formájában). Ehhez a területhez kapcsolódnak a netes aukciós oldalak, ahol a relikviák adás-vételre kerülnek. (Itt is megjelenik a két oldal, aki a saját termékét eladásra szánja, és ezért közzéteszi az interneten, és aki vásárlás, gyűjtés céljából böngészik.)
A következő attitüd egyértelműen a tartalomfejlesztők csoportjára jellemző. Interneten gyakorolni az önkifejezést csak úgy lehet, ha egyáltalán valamilyen formában megnyilvánul az ember. Ide sorolnám a neten megosztott fanficeket és a fanartokat, amelyekben a rajongók igazán kiélik a kreativitásukat, de maguk a rajongói oldalak kialakítása és szerkesztése az önkifejezés eszköze lehet, és mondjuk aki elindította a Harry potter and the Deathly Hallows című topikot, valószínűleg közösségi vezető szerepre törekedett.
Közös tudásépítéshez előszöris szükség van egy közösségre, aminek tagja az Egyén. Ennek a közösségnek fel kell állítania egy közös célt, és annak elérése érdekében kell tevékenykedniük. Például ha az egyén tagja egy internetes Harry Potter könyvklubnak a tagja, és együtt elolvassák a köteteket, és utána megbeszélik a benyomásaikat, a tapasztalataikat.
Karrierépítési lehetőséget nem látok ebben a témakörben.
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése